«Ο
άγιος Στέφανος, όταν κάποτε έγινε συζήτηση μεταξύ Ιουδαίων και
Σαδδουκαίων και Φαρισαίων και Ελλήνων περί του Κυρίου ημών Ιησού
Χριστού, και άλλοι από αυτούς έλεγαν ότι είναι Προφήτης, άλλοι ότι είναι
ένας που πλανά τον κόσμο, άλλοι δε ότι είναι ο Υιός του Θεού, στάθηκε
σε υψηλό τόπο και ευαγγελίστηκε σε όλους τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό,
λέγοντας: "Άνδρες αδελφοί, γιατί πληθύνθηκαν οι κακίες σας και ταράχτηκε
όλη η Ιερουσαλήμ; Μακάριος είναι ο άνθρωπος, που δεν δίστασε να
πιστέψει στον Ιησού Χριστό. Διότι Αυτός είναι ο Θεός που έκλινε τους
ουρανούς και κατέβηκε για τις αμαρτίες μας και γεννήθηκε από αγία και
αγνή Παρθένο, η οποία είχε εκλεγεί πριν δημιουργηθεί ακόμη ο κόσμος.
Αυτός πήρε τις αμαρτίες μας και βάστασε τις ασθένειές μας: έκανε τυφλούς
να βρουν το φως τους, καθάρισε λεπρούς και έδιωξε τους δαίμονες". Αυτοί
δε, όταν τον άκουσαν, τον οδήγησαν στο συνέδριο των Αρχιερέων. Διότι οι
ίδιοι δεν μπορούσαν να αντισταθούν στη σοφία και στο Πνεύμα του Θεού με
το Οποίο μιλούσε. Κι αφού εισήλθαν έβαλαν κάποιους άνδρες να πουν «Ότι
τον ακούσαμε να λέει βλάσφημα λόγια κατά του Ναού και κατά του Μωσαϊκού
Νόμου», όπως τον κατηγόρησαν και για τα υπόλοιπα που αναφέρονται στις
ιερές Πράξεις των Αποστόλων. Όταν τον ατένισαν λοιπόν και είδαν όλοι το
πρόσωπό του σαν πρόσωπο αγγέλου, μη υποφέροντας την ντροπή της ήττας
τους, τον φόνευσαν διά λιθοβολισμού, ενώ εκείνος προσευχόταν υπέρ αυτών
με τα λόγια: «Κύριε, μην τους καταλογίσεις την αμαρτία αυτήν». Επειδή
λοιπόν ο θείος πρωτομάρτυρας, με τη θεωρηθείσα πτώση του, κατέβαλε τον
αντίπαλο, ρίχνοντάς τον κάτω σαν πτώμα, και αναπαύτηκε τον γλυκό ύπνο,
τότε άνδρες ευλαβείς μάζεψαν το ιερό σκήνωμά του σε μία θήκη φτιαγμένη
από κάποιο φυτό, κι αφού το ασφάλισαν πολύ καλά, το κατέθεσαν στα πλάγια
του Ναού. Ο δε Νομοδιδάσκαλος Γαμαλιήλ και ο υιός του Αβελβούς πίστεψαν
στον Χριστό και βαπτίστηκαν από τους αποστόλους. Τελείται δε η σύναξή
του στο μαρτυρείο του πλησίον των Κωνσταντιανών».
Ο
υμνογράφος του αγίου, Ιωάννης ο μοναχός, (άγιος Ιωάννης
Δαμασκηνός), αναφέρεται σε όλη την αγιασμένη διαδρομή της ζωής του
Στεφάνου. Και στο γεγονός ότι ήδη από τη στιγμή που έγινε χριστιανός
υπήρξε «ανήρ πλήρης πνεύματος και δυνάμεως»,
και στο γεγονός ότι εκλέχτηκε από τον λαό και χειροτονήθηκε από τους
αποστόλους ως βοηθός αυτών: στη διακονία των τραπεζών αλλά και στο
κήρυγμα, και στο γεγονός της συλλήψεώς του, της απολογίας του, της
θεοπτικής εμπειρίας του, του χαρισματικού μαρτυρίου του. Εκείνο που
ιδιαιτέρως προβάλλει ο υμνογράφος του είναι ο τρόπος με τον οποίο έφυγε
από τη ζωή αυτή: διά λιθοβολισμού – ένας συνηθισμένος τρόπος των
Ιουδαίων, για εκείνους που θεωρούνταν ότι βλασφημούσαν την πίστη τους.
Κι ως εξαίσιος ποιητής δεν μένει σε ό,τι επισημαίνουν μόνον οι
αισθήσεις: το πέταγμα των λίθων, αλλά αποκαλύπτει και τη μη αισθητή
πλευρά:
πρώτον,
ότι οι λίθοι που έριχναν εναντίον του οι Ιουδαίοι γίνονταν την ίδια ώρα
τα σκαλοπάτια ανόδου του στη Βασιλεία του Θεού («ως
βαθμίδες και κλίμακες προς ουράνιον άνοδον αι των λίθων νιφάδες, σοι
γεγόνασιν∙ ων επιβαίνων τεθέασαι εστώτα τον Κύριον του Πατρός εκ δεξιών»,
δηλαδή, οι λίθοι που σαν νιφάδες έπεφταν εναντίον σου, σου έγιναν
σκαλοπάτια και σκάλες για την ουράνια άνοδό σου. Αυτά τα σκαλοπάτια
ανεβαίνοντας είδες τον Κύριο να στέκεται στα δεξιά του Πατέρα)∙
δεύτερον,
ότι οι λίθοι αυτοί έγιναν ο διάκοσμος του Στεφάνου, όπως στολίζεται
κανείς με ποικίλα και ωραία λουλούδια, και έτσι στολισμένος πήγε ενώπιον
του ζωοδότη Χριστού («ως ποικίλοις άνθεσι και ωραίοις, Στέφανε, τοι λίθοις κοσμούμενος, σαυτόν προσενήνοχας Χριστώ τω ζωοδότη»).
Και
πέραν τούτων, τρίτον, ο λιθοβολισμός του συνιστά το στεφάνι που του
έθεσαν οι φονευτές του, όταν εκείνος τους είχε «λιθοβολίσει» με τις
νιφάδες των θεοπνεύστων λόγων του («Θεηγόρου στόματος νιφάσιν έβαλε τους μιαιφόνους ο Πρωτομάρτυς∙ υπ’ αυτών απείροις δε των λίθων νιφάσιν, ως νικητής εστέφετο»,
δηλαδή: ο Πρωτομάρτυρας κτύπησε τους άθλιους φονευτές του με τις
νιφάδες του θεηγόρου στόματός του, γι’ αυτό στεφόταν σαν νικητής από
αυτούς με τις νιφάδες των λίθων).
Επικεντρώνοντας
ο μοναχός Ιωάννης στο μαρτυρικό τέλος του αγίου Στεφάνου δεν είναι
δυνατόν να μη σταθεί στο κορυφαίο σημείο του μαρτυρίου του: τη συγχώρηση
των λιθοβολιστών του, την άφεση της εχθρικής προς αυτόν ενεργείας τους.
Και το μυαλό του βεβαίως πηγαίνει εκεί που πηγαίνει το μυαλό όλων μας:
στον εσταυρωμένο Κύριο, ο Οποίος πάνω στον Σταυρό συγχωρεί και Αυτός
τους σταυρωτές Του. «Πάτερ, άφες αυτοίς, ου γαρ οίδασι τι ποιούσι», είπε ο Κύριος, «Κύριε, μη στήσης αυτοίς την αμαρτίαν ταύτην»
λέει ο Στέφανος. Τα ίδια λόγια, με ελαφρά παραλλαγή, η ίδια στάση ζωής.
Ο δούλος ο οποίος ακολουθεί επακριβώς τα χνάρια του Κυρίου του. «Μιμητής πανάριστος χρηματίσας, Δέσποτα Χριστέ, του τιμίου πάθους σου ο Στέφανος, τους φονευτάς δι’ ευλογίας αμύνεται»
(Δέσποτα Χριστέ, ο Στέφανος χρημάτισε πανάριστος μιμητής του τιμίου
πάθους σου, και αντιδρά απέναντι στους φονευτές του με την ευλογία). «Ω
της μακαρίας σου, ης εφθέγξω, Στέφανε φωνής! Μη στήσης τοις φονευταίς,
Δέσποτα, βοών, Χριστέ το αγνόημα∙ αλλ’ ως Θεός και Δημιουργός, δέξαι το
πνεύμα μου, ώσπερ θύμα ευωδέστατον» (Ω η μακάρια φωνή, που βγήκε
από το στόμα σου, Στέφανε: Μη καταλογίσεις, φωνάζοντας, Δέσποτα Χριστέ,
στους φονευτές την άγνοιά τους. Αλλά σαν Θεός και Δημιουργός, δέξου το
πνεύμα μου, σαν ευωδέστατο θύμα).
Κι
είναι ευνόητο ότι η στάση του αγίου Στεφάνου, να στέκεται δηλαδή κανείς
με αγάπη απέναντι και προς τους εχθρούς, δεν είναι μία επιλογή μόνο
δική του, σαν ένα είδος εξαίρεσης. Συνιστά την εντολή του Κυρίου,
σύμφωνα με τα λόγια και την ίδια τη ζωή Του, που αφορά όλους μας. Αν
δηλαδή δεν συγχωρούμε εκ καρδίας όλους εκείνους που μας βλάπτουν και μας
αδικούν, έστω κι αν φαίνεται ότι έχουμε χίλια δίκια, δεν μπορούμε να
ανήκουμε στον Χριστό. Το αποδεικτικό στοιχείο ότι είμαστε Εκείνου, ότι
Εκείνος κατοικεί μέσα μας, ότι Εκείνος θα μας δεχθεί χαίρων στη Βασιλεία
Του, ευλογώντας την εκεί παρουσία μας, είναι η χωρίς όρια αγάπη μας
προς όλους και η άφεση των αμαρτιών των συνανθρώπων μας. Χωρίς την
ανεξικακία αυτή, η οποία τίθεται σε ενέργεια με τη δύναμη ασφαλώς του
ίδιου του Κυρίου, δεν βλέπουμε πρόσωπο Θεού, κι ακόμη χειρότερα:
ευρισκόμαστε υπό την κυριαρχία του πονηρού διαβόλου. Μακάρι το τέλος της
ζωής μας, δηλαδή δυνητικά η κάθε στιγμή μας, να μας βρει σε αυτή τη
συγχώρηση. Σημαίνει ότι το Πνεύμα του Θεού θα μας συνοδεύει αιωνίως.
πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου